ANPC a verificat vânzările cu preț redus: Magazine din Neamț, prinse cu promoţii false

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat, in perioada 19.01 – 02.02.2018, o acțiune de verificare a respectării prevederilor legale in cadrul vânzărilor cu preț redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promoționale etc).

Date sintetice, la nivel național:
–      Au fost verificați 635 de operatori economici.
–      La 317 din cei 635 controlați, reprezentând 49,92%, s-au depistat abateri de la prevederile legale.

Masuri dispuse si sancțiuni aplicate: Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 341 de sanctiuni, din care 154 avertismente si 187 amenzi contravenționale in valoare totala de 859.900 lei.

Deficiente constatate la agenții economici din Neamț:

– operatorul economic nu notificase la primărie perioada de soldare;

– in cadrul vanzarilor de soldare au fost incluse si produse care nu fac parte din grupa produselor de toamna – iarna, respectiv pantaloni scurti, bluzite si rochii din materiale usoare (matase, viscoza, poliester), tricouri cu maneca scurta, costume de baie, pantofi si sandale, in timp ce, pe afisul postat in zona caselor de marcat era inscris: “pentru articolele din colectia toamna – iarna 2017”.

– nu se indica data pana la care era valabila promotia pentru produsele marcate cu eticheta rosie “Promotie”

– nu era mentionata perioada promotiei sau sintagma ’’in limita stocului disponibil’’

– reducerea promotionala anuntata pentru produsul uscator de rufe avea valabilitatea expirata din 20.01.2018.

– promotii (covor spuma memorie, set pilota + perna, aparat my mani, complet body system), fara indicarea pretului nou rezultat prin aplicarea procentelor de reducere precum si informatii incomplete privind oferta promotionala la setul “pilota +o perna” si “pilota +2 perne”, la care nu se indica si pretul individual al componentelor pachetului, pentru comparatie

– la produsele cuprinse in oferta pomotionala nu se indica pretul vechi

– posete reduse cu pana la 50%, grupate pe un suport special insotit de afisul de culoare rosie “50%”, in subsol precizandu-se, cu caractere foarte mici, ”reduceri de pana la 50% la produsele marcate prin eticheta de reducere”.

– S-au depistat abateri privind afisarea plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 la 1 operator economic din jud. Neamt.

Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cu pret redus:

–      sa stie ca orice vanzare cu pret redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promotionala etc), trebuie sa fie insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea ei („soldare/soldari/solduri”, “lichidare”, “promotii” etc), insotita de data de debut si de durata acesteia;

–      sa stie ca, in cazul in care oferta este deja in derulare, consumatorii trebuie sa fie informati cu privire la valabilitatea reducerii sau ca oferta este valabila numai “in limita stocului disponibil”;

–      sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;

–      sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat)

–      la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;

–      sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc);

–      sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: – fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; – fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare; – fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale etc).

 

PUBLICITATE