Casa de Pensii Neamț: precizări privind ajutorul de deces din 2024

Casa de Pensii Neamț anunță precizări importante privind condițiile de acordare a ajutorului de deces conform noii Legi 360/2023. Ajutorul poate fi solicitat inclusiv pentru persoane care au fost asigurate în ultimele 6 luni anterioare decesului, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă, însă anumite excepții se aplică.

Conform articolului 111, alineatul (2) din noua lege, ajutorul de deces se acordă și în cazul persoanelor care au avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii în ultimele 6 luni anterioare decesului, indiferent de stagiul de cotizare realizat.

Ajutorul de deces poate fi solicitat pe baza documentelor justificative, iar termenul de prescripție începe de la data emiterii certificatului de deces, conform articolului 116, alineatul (2). În plus, ajutorul poate fi acordat și persoanelor juridice, dar doar prin virament bancar și pe baza unor documente care să dovedească cheltuielile efectuate, cum ar fi facturi.

Este important de menționat că, începând cu 1 septembrie 2024, competența de plată a ajutorului de deces revine exclusiv caselor teritoriale de pensii, eliminând astfel responsabilitatea agențiilor pentru ocuparea forței de muncă în cazul decesului șomerilor sau a membrilor familiilor acestora.

Mai jos, comunicatul Casei de Pensii Neamț:

Urmare intrarii in vigoare a Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii facem urmatoarele precizari:

Potrivit art.111 alin.(2) din Legea nr.360/2023, ajutorul de deces se acorda si in cazul decesului persoanei care, in ultimile 6 luni anterioare decesului, a avut calitate de asigurat in sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat in aceasta perioada.

Subliniem faptul ca dispozitiile art.,111 alin.(2) nu se aplica:

  • In cazul decesului pensionarului,
  • si nici in vederea acordarii ajutorului de deces prevazut la art.112 din lege, in cazul decesului unui membru de familie care, la data decesului, nu era asigurat sau pensionar al sistemului public de pensii.

Ajutorul de deces poate fi solicitat pe baza actelor justificative, in cadrul termenului general de prescriptie, prevazut de lege, calculat de la data emiterii certificatului de deces (si nu de la data decesului), potrivit dispozitiilor art.116 alin.(2) din lege.

Ajutorul de deces poate fi acordat si persoanei juridice, doar prin virament bancar, in baza documentelor prevazute la art.101 alin. (2) si (3) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr.360/2023, aprobate prin HG nr.181/2024.

In cazul persoanei juridice, dovada ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces se face doar cu inscrisuri (ex. Factura). Nu se poate face dovada cu declaratie pe proprie raspundere autentificata, conform art.95 alin.(3) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr.360/2023, aprobate prin HG nr.181/2024.

Competenta in ceea ce priveste plata ajutorului de deces revine exclusiv caselor teritoriale de pensii, fiind eliminata competenta agentiilor pentru ocuparea fortei de munca privind plata ajutorului de deces in cazul decesului somerului sau al unui membru de familie al acestuia.

Mentionam ca cererile inregistrate la casele teritoriale de pensii incepand cu data de 01.09.2024, se solutioneaza in temeiul Legii nr.360/2023, chiar si in cazul decesului asiguratului sau pensionarului survenit inainte de aceasta data, indeplinind, desigur, conditiile de eligibilitate prevazute de acest act normativ.

Precizam ca in perioada ianuarie 2024 – august 2024, CJP Neamt, a achitat un numar de 3.826 ajutoare de deces, suma total achitata fiind de 28.050.502 lei.

PUBLICITATE